تازه های تکنولوژی و مقالات

7 نکته برای ایجاد و حفظ رضایتمندی میان کارمندان !

وقتی شیوه ی رهبری کارآفرینانه را با چشم اندازی ترکیب کنیم که روی علاقه و مثبت گرایی تیمی از کارمندانِ با انگیزه و علاقمند به همکاری مؤثرِ گروهی متمرکز است، چه چیزی به دست می آید؟ موفقیت!

وقتی شیوه ی رهبری کارآفرینانه را با چشم اندازی ترکیب کنیم که روی علاقه و مثبت گرایی تیمی از کارمندانِ با انگیزه و علاقمند به همکاری مؤثرِ گروهی متمرکز است، چه چیزی به دست می آید؟ موفقیت!

اما رسیدن به این ترکیب همیشه آسان نیست. شما به عنوان کاپیتان، قادر هستید رفتار و اعمال خودتان را کنترل کنید، اما میزان مشارکت کارمندانتان در امور شرکت، داستان دیگری است. برای اینکه اطمینان حاصل کنید کارمندانتان حتی بیشتر از توان خود برای شغلشان انرژی می گذارند، ۷ راز ایجاد و حفظ یک محیط کاری خوشایند و صمیمی را با شما در میان می گذاریم. هدف این ۷ مورد، حفظ رضایتمندی کارکنان و رسیدن به موفقیت گروهی است.

۱- علاقه

علاقه، هسته ی مرکزی هر دفتر بهره وری است. از هر رهبر موفقی در حوزه ی کسب و کار که بپرسید، اولین چیزی که در موردش به شما خواهد گفت علاقه به کارِ مورد نظر است. همین عشق و علاقه است که آنها را هر روز به پیش می راند.

بنابراین، عشق و علاقه به کار برای هر شرکتی مهم است، چرا که هیجان هر پروژه را به پروژه ی بعدی منتقل می کند. علاقه، در مشتاق کردن کارمندان نسبت به کارشان سهم بزرگی دارد و باید در وجود هر کسی برانگیخته شود؛ از تیم رهبری گرفته تا تک تک کارکنان شرکت.

۲- مثبت نگری

شرکتها برای اینکه از مزایای در اختیار داشتن کارکنانی رضایتمند بهره مند شوند باید در محیط کار همه چیز را مثبت و خوشایند نگه دارند. قطعاً همه ی کارکنان، هر روز خوشحال نخواهند بود، اما شما باید سعی کنید روحیه ی مثبت نگری را در همه حال حفظ کنید. همینکه هم شما و هم کارمندانتان عادت کنید همیشه مثبت باشید، کم کم متوجه خواهید شد نکات کوچکی که پیش از این روحیه ی کل تیم را پایین می آورد، دیگر در محل کار شما به چشم نمی خورد و روحیه ی تیمی کارکنان همیشه بالا خواهد بود.

۳- بازخورد

در صورتی که کارمندان شما کارشان را درست انجام می دهند، آنها را مرتب تشویق کنید و اگر اینطور نیست، به شکلی مثبت و سازنده کارشان را نقد کنید. اینکه به کارمندانتان بگویید کجا کارشان را درست (یا غلط) انجام داده اند به آنها کمک میکند اعتماد به نفس بیشتری کسب کنند. اعتماد به نفس یعنی کارکنان خوشحال، و کارکنان خوشحال یعنی بهره وری بیشتر.

۴- خوشی های کوچک

خوشی های کوچک نقش بسیار بزرگی در خوشایند کردن اوضاع و بالا نگه داشتن روحیه ی تیم دارند. تیم خود را با صبحانه مهمان کردن، یا دعوت آنها به ناهار غافلگیر کنید. یا مثلاً می توانید برنامه ی انعطاف پذیری تعریف کنید که طبق آن نصف تیم کاری بتوانند آخر هفته یک ساعت زودتر محل کار را ترک کنند.

۵- همکاری و تعامل

فضایی مساعد برای گفتگو و خلاقیت فراهم کنید. بهتر است برای گفتگو و جلسه، چند فضای جداگانه مجهز به وایت بورد و میز و صندلی داشته باشید تا کار کردن در کنار یکدیگر را برای کارکنانتان آسانتر کنید. برای جلسات مختلف می توانید چیدمان های مختلفی برای میز و صندلی ها در نظر بگیرید.

برای مثال، به منظور تشویق شرکت کنندگان به مشارکت در جلسات و تقویت همفکری و تسهیل فرایندهای خلاقی مثل «طوفان ذهنی»، می توانید دیوارها را به وایت بورد، و اتاق ها را به میز و صندلی هایی مناسب برای بررسی اسناد و یا یک مبل راحتی مجهز کنید. با فراهم کردن محیطی مناسب برای تعامل، می توانید از همکاری کارکنان خود با یکدیگر به عنوان یک تیم اطمینان حاصل کنید.

۶- احساس مالکیت

برای هر پروژه مسئولی مشخص کنید و از او بخواهید امور پروژه ی مورد نظر را بین افراد تیم پخش کند. برای هر پروژه ی جدید می توان مسئول جدیدی در نظر گرفت تا همه بتوانند فرصت قرار گرفتن در موقعیت هدایت تیم را در اختیار داشته باشند. هدف از این کار، تقویت روحیه ی تیمی با محو کردن خط و خطوط موجود میان رئیس و کارمند است.

۷- اهداف

شرکت هایی که اهداف مشخص و تعریف شده دارند به کارکنان خود اجازه می دهند با کاری که برای شرکت انجام می دهند ارتباط برقرار کنند. این به آنها احساس موفقیت و هدفمندی می دهد. داشتن مسیر و درک واضحی از کاری که توسط هر یک از کارکنان، و همینطور کل کارکنان به عنوان یک تیم باید انجام شود، کارمندان را در مسیر موفقیت قرار می دهد.

وقتی تک تک کارکنان شما، هر روز با احساس رضایت در محل کار خود حاضر شوند، به کاری که انجام می دهند و شرکت یا تیمی که عضویت آن را در اختیار دارند افتخار خواهند کرد و در نتیجه تمایل خواهند داشت بهترین کار ممکن را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *