اخبار, تازه های تکنولوژی و مقالات

گمانه زنی های توقف تولید چیپست اگزینوس سری Galaxy S23 سامسونگ

چیپست های اگزینوس سامسونگ به اندازه اسنپدراگون کوالکام پرطرفدار نیستند و به همین دلیل سامسونگ گوشی‌های سری گلکسی S22 خود را در اغلب مناطق دنیا تنها با چیپست اسنپدراگون عرضه کرد. حالا به نظر می‌رسد سری گلکسی S23 نسخه اگزینوس نخواهد داشت.

همان‌طور که می دانید سامسونگ گوشی‌های گلکسی S22 را تنها در بازار اروپا با چیپست اگزینوس 2200 عرضه کرد و در مناطق دیگر مجهز به چیپست اسنپدراگون کوالکام بودند. اخیراً مدیر عامل کوالکام در جریان کنفرانس مالی این کمپانی فاش کرد 75 درصد گوشی‌های سری S22 فروخته شده دارای چیپست اسنپدراگون بوده‌اند و سهم اگزینوس تنها 25 درصد بوده است.

 

گلکسی S23 سامسونگ اگزینوس کوالکام

 

مدیر عامل کوالکام با اتکا بر نظر تحلیل گران که می گویند سری Galaxy S23 منحصراً از چیپست Snapdragon 8 Gen 2 استفاده خواهد کرد، پیش کرد سهم کوالکام از پرچم‌دارهای سری S23 سامسونگ از سری S22 بیشتر شود.

به گفته این کمپانی همکاری کوالکام با سامسونگ از گوشی‌های هوشمند فراتر می‌رود و دربرگیرنده گلکسی بوک، کامپیوترهای ویندوزی، تبلت های گلکسی و محصولات بیشتری خواهد بود. این دو کمپانی توافق استفاده از فناوری‌های به ثبت رسیده یکدیگر در زمینه 3G،4G،5G و 6G را تا سال 2030 میلادی تمدید کرده‌اند. بدیهی است این کار با پرداخت حق مالکیت ممکن می‌شود.

حالا که به نظر می‌رسد گوشی‌های سری گلکسی S23 نسخه اگزینوس نداشته باشند و فقط با اسنپدراگون کوالکام عرضه شوند، آیا این پایان راه Exynos خواهد بود؟ پاسخ سامسونگ منفی است.

به گفته سامسونگ این کمپانی به دنبال استفاده هرچه بیشتر از چیپست های اختصاصی اگزینوس در وسایل دیگری چون لوازم پوشیدنی خواهد بود. همچنین سامسونگ به تولید و استفاده از چیپست های میان رده و رده معمولی Exynos ادامه خواهد بود.

بر اساس برخی گزارش‌های تأیید نشده، سامسونگ یک تیم برای طراحی یک چیپست موبایل جدید تشکیل داده است. با این حال به نظر نمی‌رسد چیپست اگزینوس رده بالا بعدی سامسونگ به سری گلکسی S23 یا حتی S24 برسد و انتظار می‌رود تا سال 2024 پرچم‌دارهای گلکسی اس منحصراً با چیپست های اسنپدراگون کوالکام عرضه شوند.

 

گلکسی S23 سامسونگ اگزینوس کوالکام

 

گفته می‌شود سامسونگ با تشکیل تیم جدید طراحی چیپست می‌کوشد به جای عرضه منظم چیپست های جدید با بهبودهای جزئی، چند سال زمان را صرف جبران با فاصله با رقبا کند و با دست پُر بازگردد. ادعا شده سامسونگ چیپست جدید خود را از صفر طراحی می‌کند و شاهد تحول بزرگ در مقایسه با اگزینوس های فعلی خواهیم بود.

طبق برخی شایعات یکی از دلایل سامسونگ برای کنار گذاشتن چیپست های اگزینوس و استفاده از اسنپدراگون کوالکام در سری گلکسی اس، عملکرد ضعیف‌تر از انتظار مودم Exynos 2230 5G در مقایسه با Snapdragon X70 کوالکام است.

جالب اینکه سامسونگ در گوشی‌های تاشو خود منحصراً از چیپست های اسنپدراگون استفاده کرده است و به نظر می‌رسد Z Flip4 and Z Fold 4 هم نسخه اگزینوس نداشته باشند. احتمالاً هر دو مدل با چیپست Snapdragon 8+ Gen 1 عرضه شوند.

انتظار می‌رود کوالکام در اواسط ماه نوامبر چیپست جدید Snapdragon 8 Gen 2 را معرفی کند و اولین گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون 8 نسل دو در ماه دسامبر از راه برسند. سری گلکسی Galaxy S23 هم برای اوایل سال 2023 میلادی مورد انتظار است، بنابراین می‌بایست به چیپست Snapdragon 8 Gen 2 مجهز باشند.

بروزرسانی

سامسونگ به طور رسمی به گزارش های منتشر شده واکنش نشان داد. سامسونگ ضمن تکذیب گمانه زنی ها درباره توقف تولید چیپست های اگزینوس، تاکیده کرده این کمپانی در حال سازماندهی مجدد بخش طراحی چیپست های اگزینوس است. به این ترتیب توقف عرضه چیپست های اگزینوس منتفی به نظر می رسد.

با این حال ممکن است «سازماندهی مجدد» مورد اشاره سامسونگ به معنای زمان بر بودن طراحی چیپست های جدید باشد و گوشی های پرچمدار گلکسی سال 2023 و حتی 2024 تنها با چیپست اسنپدراگون کوالکام عرضه شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *