تازه های تکنولوژی و مقالات

ویژگی های منحصر به فرد در طراحی محصولات اپل که توجه ویژه طراحان اپل را به جزئیات را نشان میدهد

اپل را بیشتر به خاطر توجه ویژه اش به جزئیات می شناسند و این ویژگی است که در اغلب موارد، محصولات شرکت یاد شده را از دیگر رقبایش متمایز می کند.

برخی از این ویژگی ها بی نهایت سودمند واقع می شوند و استفاده از محصولات اپل را در نظر کاربران لذت بخش می کنند در حالی که برخی دیگر از این خصوصیات صرفا جنبه زیبایی دارند و کارایی خاصی برایشان تعریف نمی شود.

 

۲۱ ویژگی منحصربفرد در طراحی محصولات اپل که توجه ویژه اهالی کوپرتینو به جزئیات را نشان می دهند

اپل را بیشتر به خاطر توجه ویژه اش به جزئیات می شناسند و این ویژگی است که در اغلب موارد، محصولات شرکت یاد شده را از دیگر رقبایش متمایز می کند.

برخی از این ویژگی ها بی نهایت سودمند واقع می شوند و استفاده از محصولات اپل را در نظر کاربران لذت بخش می کنند در حالی که برخی دیگر از این خصوصیات صرفا جنبه زیبایی دارند و کارایی خاصی برایشان تعریف نمی شود.

جدای از ارزشی که همه این جزئیات و خصوصیات ریز به تجربه کاربری استفاده کنندگان از محصولات اپل می افزایند، شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که از زمان طراحی تا ساخت این محصولات چه مدت زمانی طول می کشد.

لامپ اسلیپ «تنفس کننده»

a-breathing-sleep-light

اپل پتنتی دارد که تاریخ ثبت آن به سال ۲۰۰۲ میلادی باز می گردد و به نوعی نشانگر ال ای دی تنفس کننده برای وضعیت مربوط می شود. در این پتنت از یک «افکت چشمک زن برای نشانگر وضعیت اسلیپ یاد شده که ریتم تنفس انسان را تقلید می کند» و از نظر روانشناختی می تواند برای کاربر بسیار جذاب باشد.

فن هوشمندی که گوش می دهد

a-smart-fan-that-listens

در دستگاه های مک جدید، چنانچه تصمیم بگیرید که از قابلیت ارائه فرامین صوتی استفاده نمایید سرعت فن داخلی به صورت خودکار کم می شود تا دستگاه بهتر بتواند صدای شما را بشنود.

عبور نور از نقشه ها

watch-the-lights-travel-in-maps

اگر در اپلیکیشن نقشه های اپل، نمای ماهواره ای را انتخاب نمایید یا اینکه تصویر را کوچک نمایی کنید، می توانید حرکت در لحظه ی نور خورشید روی سیاره زمین را رویت نمایید.

کپس لاک هوشمند

smart-caps

در مک بوک ایرها (و تمامی مک بوک پروهای جدید) برای جلوگیری از روشن شدن تصادفی دکمه کپس لاک در حین تایپ کردن، اپل تدابیری را اندیشیده که صرفا با نگه داشتن طولانی مدت این دکمه بتوانید آن را فعال نمایید.

گل های در حال شکوفایی روی اپل واچ

the-blooming-flowers-on-your-apple-watch

وال پیپرهای متحرک اپل واچ از طریق کامپیوتر تولید نمی شوند بلکه عکس هایی واقعی هستند. شرکت سازنده این محصول صدها ساعت زمان را صرف فیلم برداری از غنچه های در حال باز شدن کرده است تا واچ فیس متحرک خود برای اپل واچ را بسازد.

الن دای، مدیر طراحی اینترفیس اپل در این رابطه به Wired گفت: فکر می کنم طولانی ترین مدت زمان صرف شده برای ساخت این واچ فیس ها ۲۸۵ ساعت بود و مجموعا ۲۴ هزار عدد عکس نیز در جریان آن گرفته شد.

فیو آیکون

the-half-mast-favicon

اپل برای ذخیره سازی وبسایت های دلخواه کاربرانش یک آیکون بوکمارک یا همان فیو آیکون به شکل سیب داشت و تا پیش از آنکه این آیکون را از جدیدترین نسخه های سافاری حذف نماید، در سالروز مرگ استیو جابز، این سیب به صورت نصفه به نمایش در می آمد.

آهنرباهای پنهان

hidden-magnets

پیش از آنکه اهالی کوپرتینو دوربین های آی سایت خود را با دستگاه های مک یکپارچه سازی نمایند، مدل های قدیمی آی مک دارای نوعی آهنربای مخفی بودند که درست در مرکز حاشیه پیرامونی آن قرار داشت. این آهنربا دوربین را درست در راس کامپیوتر نگه می داشت. علاوه بر این، آهنربایی که در حاشیه کناری آی مک قرار داشت نیز ریموت کنترل دستگاه را سر جایش نگه می داشت.

نوری که راهنمایی تان می کند

the-shine-that-guides-you

پس از آنکه کاربران آیفون به کشیدن دکمه برای قفل گشایی دستگاه عادت کردند، اپل دکمه نشانگر و ریل لغزنده آن را حذف نمود و با وجود آنکه نسخه جدید این دکمه ساده تر گردید، اپل همچنان برای راهنمای کاربران جدید خود به منظور حرکت دادن دکمه از چپ به راست، دستورالعمل های متنی دستگاه را طوری طراحی کرده که نور آن از چپ به راست کم و زیاد می شوند.

چرا گاهی اوقات صرفا دکمه پاسخ دهی یا رد تماس دیده می شود

the-reason-you-only-sometimes-see-accept-or-decline-buttons-when-receiving-a-call-on-your-iphone

اگر از کاربران آیفون هستید حتما متوجه شده اید که گاهی اوقات در زمان دریافت تماس صرفا دکمه پذیرش و رد آن را می بینید. در برخی موارد نیز تنها یک اسلایدر برای شما نشان داده می شود که این مساله یک دلیل دارد؛ دستگاه تنها زمانی اسلایدر را برایتان نشان می دهد که آیفون شما قفل شده باشد، به این ترتیب در عین حال که می توانید موبایل خود را قفل گشایی کنید قادر خواهید بود که به تماس ورودی نیز پاسخ دهید.

صدای HF پنهان

hidden-high-fidelity-audio

اپل برای افراد حرفه ای متخصص در حوزه صدا و تصویر که از آداپتورهای اپتیکال استفاده می کنند، نوعی رابط تی او اس لینک HF را در نظر گرفته که به محض اتصال آداپتورهای اپتیکال به آن، مک بوک پرو به صورت خودکار به رابط تی او اس لینک تغییر وضعیت می دهد تا صدا را با بالاترین کیفیت ممکن تولید کند.

مد «مزاحم نشوید»

a-tiny-do-not-disturb-eclipse (1)

زمانی که وضعیت موسوم به «مزاحم نشوید» یا «Do Not Disturb» آیفون خود را فعال نمایید، یک ماه نیمه در راس نمایشگر شما ظاهر می شود. این قابلیت به خودی خود چندان هم جالب توجه نیست اما زمانی که در بخش تنظیمات این قابلیت را فعال و غیر فعال نمایید، ماه به شکلی آهسته حذف شده و مجددا رویت می شود و اینطور به نظر می آید که دچار کسوف شده.

تنظیم صدا و روشنایی تصویر

volume-and-brightness-bounce

زمانی که با استفاده از کنترل سنتر آیفون، روشنایی یا صدای موبایل خود را با استفاده از نوار لغزنده تنظیم نمایید، چنانچه با اندکی فشار آن را به سمت مورد نظرتان پرتاب کنید، حتی در صورتی که دست شما دیگر روی آن قرار نداشته باشد، لغزنده به حرکت خود ادامه می دهد و به شکلی کاملا طبیعی متوقف می شود.

سهولت تغییر بندهای اپل واچ

the-way-the-apple-watchs-straps-click-into-place-so-theyre-easy-to-change

حدودا یک سال زمان برد که جانی آیو فهمید باید بندهایی را برای اپل واچ طراحی کند که به بدنه دستگاه چفت می شوند. به این ترتیب تغییر بندها برای کاربران ساده تر خواهد شد و تنها کاری که برای این منظور باید انجام دهید این است که برای جدا کردن بندها از بدنه، میزان مناسبی از فشار را به محل اتصال آنها وارد نمایید. از طرف دیگر به ابزار یا تجهیزات خاصی برای تعویض بندها نیاز نخواهید داشت و این مشکلی است که دیگر ساعت های هوشمند با آن روبرو هستند.

باز شدن با یک انگشت

one-finger-lift-to-open

اپل لپ تاپ هایش را به گونه ای طراحی کرده که تنها با یک انگشت قابل باز کردن هستند و این ویژگی نیز به لطف شیار خاصی است که درست روبروی تاچ پد دستگاه قرار دارد.

عروس دریایی شناور در اپل واچ

the-floating-jellyfish-on-your-apple-watch

اپل برای طراحی واچ فیس عروس دریایی که از قبل روی ساعت هوشمند آن بارگذاری شده مشقت و سختی زیادی را به جان خرید. پس زمینه این عروس دریایی نیز همچون غنچه های در حال شکوفا شدن از تعداد زیادی عکس تشکیل شده که آنها نیز توسط کامپیوتر ایجاد نشده اند. در واقع اپل تانکری را در استودیوی خود ایجاد کرد و با نرخ ۳۰۰ فریم بر ثانیه از موجوداتی که درون آن تانکر قرار داده بود عکس  برداری کرد تا توانست این واچ فیس زیبا را بسازد.

دکمه «Store» پیش گو

predictive-store-button

در گذشته چنانچه از طریق اپلیکیشن موزیک آیفون، آهنگی را می نواختید و از طریق دکمه های منو به عقب باز می گشتید، مشکلات عدیده ای برای شما پیش می آمد و معمولا چنانچه تصمیم می گرفتید که آپشن Now Playing را به Artists تغییر دهید تصادفا دست شما روی دکمه استور قرار می گرفت که به موجب آن پنجره آیتونز برایتان گشوده می شد.

اپل حالا تدابیری اندیشیده که با یک بار اشاره روی دکمه Store پنجره آیتونز به اشتباه برایتان باز نشود.

بازتاب های مجازی

virtual-reflections (1)

در iOS 6، اپل گزینه ای به نام «بازتاب ها یا Reflections» مجازی را در نظر گرفته که به لطف آن، با حرکت دادن بدنه آیفون به طرفین، نوار لغزنده مربوط به تنظیم سطح روشنایی و صدای آیفون نیز اندکی تغییر می یابد و این تصور در ذهن فرد ایجاد می شود که به خاطر گرانش دچار این تغییر شده اند.

سازماندهی اثر انگشت

fingerprint-organization

اضافه کردن یا حذف نمودن یک اثر انگشت به سوابق Touch ID کاری بسیار ساده است و زمانی که انگشت فرد مورد نظر خود را روی دکمه هوم آیفون قرار می دهید، چنانچه آن اثر انگشت قبلا در داخل دستگاه ذخیره شده باشد، به صورت روشن شده برایتان نمایش داده می شود.

چنانچه پس از شستن دست هایتان، دوش گرفتن یا مرطوب شدن دستتان بر اثر برخورد قطرات باران متوجه شدید که آیفون آن را تشخیص نمی دهد می توانید اثر انگشت دست خیس خود را نیز به دیتابیس دستگاه اضافه نمایید تا این مشکل از بین برود.

قفل گشایی اپلیکیشن دوربین

rebound-to-unlock-the-camera-app

در iOS 7 کاربران می توانند با کشیدن آیکون دوربین به سمت بالا در صفحه لاک، اپلیکیشن آن را باز نمایند و با کشیدن آن به سمت پایین نیز اپ را به حالت اولیه اش باز گردانند.

واچ فیس ستاره شناسی اپل واچ

the-astronomy-watch-face-on-your-apple-watch

اپل واچ یک واچ فیس زیبا و همراه با جزئیات دیگر به نام Astronomy دارد. در زمان استفاده از این واچ فیس می توانید به انتخاب خود، خورشید، زمین، یا حتی سایر سیارات در منظومه خورشیدی را به عنوان وال پیپر ساعت هوشمندتان داشته باشید.

چرا اینطور به نظر می آید که صفحه اپل واچ هیچ مرزی ندارد

why-it-looks-like-the-screen-on-your-apple-watch-has-no-borders

اگر از دارندگان اپل واچ هستید حتما متوجه شده اید که نمایشگر این دستگاه طوری ساخته شده که گویی هیچ مرزی ندارد. گل ها، عروس های دریایی و پروانه هایی که به عنوان واچ فیس این ساعت مشاهده می کنید به گونه ای هستند که گویی در صفحه شناور شده اند.

اما این ویژگی تصادفی نیست و جانی آیو مدیر ارشد واحد طراحی اپل اعلام کرده که نمایشگر اپل واچ در قیاس با صفحه نمایش آیفون، رنگ مشکی تیره تری دارد که می تواند چنین اثری را ایجاد نماید. به این ترتیب محو نمودن خطوط در جایی که مرز نمایشگر تمام می شود، راحت تر خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *