لپ تاپ و بیشتر از لپ تاپ

لپ تاپ گیمینگ ایسوس

بررسی بهترین لپ تاپ گیمینگ ASUS G751JY

بررسی بهترین لپ تاپ گیمینگ ASUS G751JY

 

 

قصد داریم تا در پارسیش به طور منظم به معرفی بهترین لپ تاپ های بازار در طبقه بندی های مختلف همچون بازی و گیمینگ، دانشجویی، فنی و مهندسی، سخت کار!، اداری، کودکان و … بپردازیم. بنا بر قاعده امروز به معرفی و بررسی بهترین لپ تاپ طبقه گیمینگ مشغول خواهیم شد. لپ تاپ ASUS G751JY-T7009H  به راحتی در لیست برترین ده لپ تاپ گیمینگ پارسیش، در مقام اول قرار می گیرد.

لپ تاپ ایسوس مدل G751JY-T7009H را تا امروز (اگوست ۲۰۱۵) می توان بی رقیب ترین لپ تاپ سری گیمینگ در بازار دانست. در واقع می توان با اطمینان گفت هیچ لپ تاپی در بازار یارای شکست این غولِ ایسوس را ندارد. این شکست ناپذیری به لطف پردازنده نسل چهارم اینتل Core™ i7 و همچنین گرافیک GeForce® GTX انویدیا حاصل می شود که به لطف تکنولوژی توربو مستر (TurboMaster)، آورکلاک پایدار GPU و افزایش صدای AudioWizard در حین بازی را فراهم می آورد. همچنین ایسوس مدعی است که سیستم خنک کننده دوگانه هوشمند بکار گرفته شده در این لپ تاپ در گرم ترین جنگ های بازی های کامپیوتری! نیز خنکی لپ تاپ را تامین خواهد کرد. با بدنه مستحکم و آرم زیبای ROG (جمهوری گیمرها) هیچ تردید دیگری باقی نمی ماند که G751JY-T7009H دارای DNS بازی خوری بی نظیری است.

شرکت ایسوس در خصوص صفحه نمایش نیز ترجیح داده تا لپ تاپ را در رنج فول HD حفظ کند که این صفحه تا ۱۷۸ درجه فضای دید را در اختیار گیمر قرار خواهد داد. صفحه کلید کاملاً آرگونومیک و زاوبه دار آن نیز عدم خستگی در ماراتن های نفس گیر بازی ها را فراهم می آورد. در ادامه مطلب نگاهی به بدنه، صفحه نمایش، سخت افزار و عملکرد این بهترین لپ تاپ گیمینگ بازار خواهیم انداخت.

بدنه و کیفیت ساخت

 بدنه ASUS G751JY-T7009H را می توان نمادی بارز از کیفیت و زیبایی دانست که عظمت فوق العاده ای را به رخ می کشد. ظاهر این لپ تاپ تا حدودب شبیه به نمونه پیشین ایسوس، یعنی مدل G750JZ دارد. با دیدن G751JY به راحتی متوجه  ROG بودن آن خواهیم شد. بیس لپ تاپ (منظور از بیس -Base- بخش اصلی لپ تاپ که در بردارنده سخت افزار و صفحه کلید است، می باشد) که در مدل قبلی آلومینوم براش خورده فلزی بود در این لپ تاپ با روکشی نرم و مخملی مانند جایگزین شده که جاذب اثر انگشت و لکه است اما برای محافظت از صفحه نمایش الزامی به نظر می رسد.

ASUS G751JY

ایسوس نیز تلاش کرده به مانند MSI و یا دیگر سازندگان لپ تاپ های گیمینگ رو به رنگ قرمز برای کیبردهای لپ تاپ بیاورد و رنگ سفید گذشته را با قرمز اناری جایگزین کند که نتیجه آن جلوه بسیار زیبای صفحه کیبرد در تاریکی شب است. پوشش نرم و مخملی مانند تا پشت صفحه نمایش نیز کشیده شده اما بخشی بزرگ از آلومینوم براش خورده و براق در میانه این قسمت جا خوش کرده که تا لولای درب ادامه دارد. این قسمت که در عکس ها نیز مشخص است میزبان لوگوی ایسوس و همینطور آرم ROG (جمهوری گیمرها) است. در پشت لپ تاپ هم شاهد قرارگیری فن های اگزوز مانند ایسوس هستیم که این شرکت آن را به اگزوز خودروهای دهه ۸۰ میلادی تشبیه کرده است. چنین ترکیبی از جنس های متنوع و زیبا در بدنه، لپ تاپ G751JY را بسیار زیباتر از G750JZ کرده است.

ASUS G751JY

از نظر مقاومت دستگاه در برابر پیچش باید گفت که سختی بیس لپ تاپ قابل توجه است اما چنین سختی را در پوشش صفحه نمایش نمی توان یافت. در واقع اگرچه این پوشش در برابر فشار مستقیم از خود مقاومت نشان می دهد اما پیچش (فشار چرخشی) این بخش به سادگی آب خوردن اتفاق می افتد و صدای ترک و تروک! آن بلند می شود و تصویر نیز دچار اعواج می گردد. جای تاسف دارد که لپ تاپی با این حد از مصالح با کیفیت و طراحی بی عیب و نقص و حتی بدون بیرون زدگی ها و مناطق تیز و آزار دهنده، در این مبحث جای ایراد باقی گذاشته است. حداکثر باز شوندگی پنل نمایشی نسبت به بیس چیزی نزدیک به ۱۳۰ درجه است که محدوده ای شبیه به دیگر دستگاههای ROG است. باز کردن این در نیز با توجه به سنگینی بیس چندان عذاب آور نخواهد بود.

ASUS G751JY

تاچ پد و صفحه کلید

پد و کلیدهای حول آن به طور غیر معمولی بزرگ هستند که به شکل معمول انواع لپ تاپ های ROG شکل داده شده اما با اندازه ای بزرگتر. حساسیت این پد تا مناطق کناری تاچ ادامه ندارد و سطح آن کاملا پرقدرت جلوه می کند. امکان تنظیم حرکت های مختلف به کمک Asus Smart Gesture و حداکثر تا سه انگشت بر روی این پد وجود دارد. نمی توان به طور دقیق از این پد انتقاد کرد اما گاهاً دیده می شود که مکان نما حرکات سریع تر از عم انگشت ما دارد. دراگ و دروپ (Drag & Drop) به کمک این پد راحت و بدون وقفه انجام می شود و کلیدهای قوی آن مقاومتی بالایی در برابر فشار دارند.

ASUS G751JY

تصویر کلی کیبورد G751JY بسیار عالی است. کلیدها تا حدودی سطح مقعری دارند که یک سیستم ضد لغزش را بوجود می آورد. نتیجه آن فشردن های قدرتمند و با دقت است. تجربه تایپ با این کلیدها کیفیت بالای آن را نمود می دهد بطوریکه هر نویسنده ای را راضی خواهد کرد بویژه که این کلیدها و حتی کلیدهای بزرگف به نرمی و آرامی در جایگاه خود فرو می روند. در این صفحه کلید شاهد طراحی اختصاصی ایسوس هستیم برای مثال کلید Num-Lock جایش را به کلیدی با عنوان Asus Gaming Center داده که مرکز بازی ایسوس را اجرا می کند. همچنین ۵ کلید ویژه در بالای کلیدهای اسکیپ (Esc) تا F4 کار گذاشته شده. چپی ترین کلید مربوط به فعال سازی نرم افزار Nvidia GeForce Experience است و کلید کناری ان نیز برای فعال سازی Steam بکار می آید. سه کلید دیگر نیز مختص ROG MacroKey می باشند که به صورت m1 و m2 و m3 نام گذاری شده اند که می توانند برای اجرای برنامه های کاربردی و اینترنتی بکار آیند.

کلمات مندرج بر روی صفحه کلید به راحتی قابل خواندن است و قرمز بودن این کلیدها به طور بالقوه ای حروف مندرج بر آنها را شفاف و زیبا کرده است. میزان نور پس زمینه صفحه کلید  را نیز می توان در سه گام کم و زیاد و حتی خاموش کرد.

ASUS G751JY

پورت و اتصالات

کمپانی ایسوس، این لپ تاپ گیمینگ خود را به چهار پورت USB 3.0 تجهیز کرده که دوتای آن ها در انتهای سمت چپ و در کنار قفل کینگستون  و CD Rom لپ تاپ قرار دارد. دو پورت دیگر نیز در سمت راست و در کتار HDMI، پورت های صوتی، اثرنت (پورت لن)، VGA و پورت پاور قرار گرفته.

در سمت راست لپ تاپ علاوه بر موارد فوق، پورت پیشرفته و آینده نگرانه ی Thunderbolt قرار داده شده که پروتوکل های متعددی همچون DisplayPort و PCI Express را ساپورت می کند لذا کاربر قادر خواهد بود ابزار و سخت افزاهای جانبی متعددی را با نرخ انتقال و سرعت بالا به دستگاه وصل کند. این پورت همچنین این قابلیت را دارد تا ۶ دستگاه مختلف را بدون اینکه خللی در سرعت و عملکرد آن ایجاد شود را در یک زنجیره موازی به لپ تاپ متصل نماید. این پورت به لحاظ مکانیکی و الکتریکی با استاندارد کانکتورهای Mini DisplayPort هماهنگ است که می توان جایگزینی محبوب و ارزان نسبت به رابط قدیمی و پیشکسوت USB باشد اما متاسفانه دستگاههایی که از این پورت بهره بگیرند کمیاب و در عین حال گران قیمت هستند.

ASUS G751JY

در بخش اتصالات همانطور که گفته شد پورت اترنت در سمت راست لپ تاپ می تواند تامین کننده اینترنت شما و یا اتصال به شبکه داخلی باشد اما لپ تاپ به ماژول WLAN اینتل Dual Band Wireless-AC-7260 مجهز شده تا ارتباط اینترنتی بهتر و ساده تر را برای کاربر فراهم آورد. این ماژول به مانند ماژول وای فای گیگابیت برای اتصالات به شبکه های زیر ۵ گیگاهرتز تنظیم و تعبیه شده است. بلوتوث نسخه ۴ این لپ تاپ کیفیت خوبی دارد و در تست انجام شده می توان سرعت انتقال آن را حتی بالاتر از متوسط معمول دانست که البته نسبت به دوری و نزدیکی از لپ تاپ متغیر است.

ASUS G751JY

صفحه نمایش

صفحه نمایش فول HD این لپ تاپ، ۱۷٫۳ اینچ اندازه دارد که در نهایت تراکم پیکسلی ۱۲۷ppi را تولید می کند. ظاهراً همچنان شرکت های تولید کننده لپ تاپ اصراری بر بکار گیری صفحات ۲K و یا ۴K ندارند. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که بکارگیری چنین پنل هایی باعث می شود هزینه ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلاری چنین لپ تاپ هایی بسیار بیشتر از حد معمول شود که شاید به صرفه نباشد و کاربر تمایلی به خرید آن پیدا نکند هر چند که برخی شرکت ها سعی می کنند مدل های ۴K لپ تاپ های برتر خود را نیز عرضه کنند. استفاده از تکنولوژی IPS مزایای بسیار بیشتری نسبت به پنل های TN دارد. یکی از این مزایا زاویه دید گسترده تر پنل های IPS است. کنتراست بالاتر نیز در  پنل های IPS دلیلی بر بهتر بودن این نوع صفحه نمایش است. علاوه بر این موارد، مهمترین خصوصیت پیشتاز یک پنل IPS نمایش رنگ عالی آن است. اما نباید از معایب IPS غافل شد. یکی از این عیب ها، زمان پاسخ دهی طولانی تر نسبت به TN است که شاید گاهی اوقات در هنگان انجام بازی های سریع مشهود باشد.

ASUS G751JY

به لطف پنل مات تصویری، خبری از بازتابش نور در این صفحه نیست. این موضوع برای لپ تاپ هایی همچون ایسوس G750JZ  و یا MSI GT72 2QE نیز مشهود است اما پنل تصویری آنها از نوع TN می باشد. لپ تاپ G751JY ایسوس با اسکرین از نوع IPS می تواند در زمینه روشنایی تا ۳۲۹ سی دی بر متر مربع (واحد پخش نور) عرض اندام کند. دو لپ تاپ TN ای دیگر که نام بردیم، تا ۱۷ درصد کمتر از این مقدار می توانند روشنایی تولید و منتشر نمایند. توزیع این روشنایی نیز در این صفحه تا رقم عالی ۹۳% امکان پذیر شده که بسیار خیره کننده است اما متاسفانه برخی خونریزی های روشنایی در محتواهای تاریک و در بخش پایینی صفحه دیده می شود.

 یکی از ویژگی های عالی یک پنل IPS این است که علاوه بر داشتن میزان روشنایی حداکثری، می تواند رنگ مشکی را نیز به خوبی و تیره ترین حالت ممکنه نمایش دهد. این پنل نیز این قاعده مستثنی نبوده و با اندازه ۰٫۴۷ سی دی بر مربع (cd/m2) حد غنی و قابل قبولی از رنگ مشکی را به نمایش می گذارد.

واحد cd/m2 مقیاسی بر میزان روشنایی است و هر چه بیشتر باشد نور نیز بیشتر خواهد بود. وقتی گفته می شود میزان روشنایی نور مشکی برابر ۰٫۴۷ است به این معناست که میزان روشنایی موجود در رنگ مشکی ۰٫۴۷ بر هر متر مربع است. لذا هر چه میزان این رقم کمتر باشد رنگ مشکی غلیظ تر خواهد بود به همین ترتیب اگر مقدار ان بالا برود رنگ مشکی به خاکستری بیشتر شبیه می شود

ASUS G751JY

نسبت کنتراست صفحه IPS لپ تاپ G751JY نیز رقم مناسب و معقول ۱:۷۰۰ است اما دستگاه MSI GT72 به لطف غنای رنگ مشکی صفحه اش با کنتراست ۱:۹۱۰ از آن پیشی گرفته است. در کل باید گفت که این لپ تاپ نسبت به مدل قبلی خود یعنی G750JZ از نظر نمایش رنگ ها نیز بسیار بهتر عمل می کند. مقدار DeltaE برای صفحه نمایش لپ تاپ ایسوس G751JY  چیزی بین ۳ و ۴ است که اگرچه شاید بهترین عملکرد ممکنه نباشد اما به صفر بسیار نزدیک است. این میزان برای لپ تاپ MSI GT72  بیش از ۱۲ است که یک فاجعه محسوب می شود!

همانطور که گفته شد G751JY دارای سطح روشنی است لذا در فضای باز می توان گفت عملکرد خوبی خواهد داشت. همانطور که از یک صفحه IPS انتظار داریم نمی توان از زاویه این صفحه نمایش نیز انتقاد و گلایه کرد. بر خلاف رقبا گستردگی مشاهده در این صفحه بسیار بیشتر است هر چند که در زوایای کم (کمتر از ۹۰ درجه) کنتراست و روشنایی کاهش می یابد. این گستردگی زاویه دید باعث خواهد شد تا دوستان تماشگرتان چیزی را از دست نداده و تا پایان بازی مشوق و حتی راهنمای حرکات شما در بازی باشند.

ایسوس G751JY

سخت افزار و عملکرد

لپ تاپ ۱۵۰۰ دلاری و خوش ظاهر ایسوس G751JY-T7009H طراحی شده تا بهترین و آخرین بازی های موجود را به روانترین شکل ممکن اجرا کند. پردازنده مجتمع اینتل Core i7-4710HQ (که در بردارنده ۴ هسته با سرعت ۲٫۵ تا ۳٫۵ گیگاهرتز می باشد) می تواند حتی مسئولیت های سنگین سه بعدی را بر عهده گیرد. گرافیک Nvidia GeForce GTX 980M نیز شاهکارترین گرافیکی است که ایسوس می توانست از آن بهره بگیرد. علاوه بر اینها باید به رم ۲۴ گیگابایتی با تنظیم دوال-چنل (دو کاناله) و همینطور هارد دیسک پرسرعت SSD با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت که یک هارد دیسک معمولی یک ترابایتی آن را تکمیل می کند، اشاره کرد. این کانفیگ نشان می دهد که ایسوس تلاش کرده تا تمام اجزای سازنده لپ تاپ و بخصصو هارد SSD آن برای اجرای سریع ترین حالت ممکنه در سیستم عامل و بازی ها و برنامه های کاربردی عملکردی صاعقه ای داشته باشد. با چنین مشخصاتی، بهترین و سنگین ترین بازی ها به راحتی و روانی اجرا خواهند شد.

ایسوس G751JY

اگر به دنبال آن هستید که عملکرد لپ تاپ خود را حتی بیشتر ازاین بالا ببرید می توانید G751JY را بصورت “های اند” (به معنای حداکثر رده موجود) سفارش دهید که بر اساس ان علاوه بر پردازنده Core i7-4860HQ تا ۳۲ گیگابایت رم عائدتان خواهد شد! ویندوز ۸٫۱ نیز سیسم عاملی است که بر روی دستگاه نصب شده. همچنین سی دی رام دستگاه قابلیت خواندن بلوری و DVD را دارد و می تواند DVD نیز رایت کند.

نویز و گرما و اسپیکر

نویز و سر و صدای لپ تاپ اغلب از فن آن نشات می گیرد که با افزایش دور CPU در بازی ها، این صدا ممکن است بالا رود. به طور کلی صدای زیر ۳۰ دسی بل را آرام، بین ۳۰ و ۴۰ قابل شنیدن و بالای ۴۰ تا ۵۰ را نویز بالا دسته بندی می کنند. برای این لپ تاپ در حالت idle یا غیر فعال نویز برابر ۳۳٫۶ تا ۳۵٫۲ دسی بل متغیر است که ۳۵٫۲ مربوط به نویز ایجاد شده در هنگان خواندن هارد است. نویز ایجاد شده توسط DVD نیز برابر ۳۹٫۶ است که در دسته بندی قابل شنیدن قرار می گیرد. در هنگام لود لپ تاپ با بزای و برنامه های سنگین نویز از ۳۶٫۸ تا ۴۳٫۸ دسی بل بالا می رود که باز هم می توان آن را بسیار مناسب دانست.

ایسوس G751JY

در حالت idle دمای لپ تاپ در بهترین شرایط قرار دارد و گرمای زیر بیس حداکثر به ۲۸ درجه می رسد و دمای روی کیبورد نیز حداکثر ۲۷٫۷ سانتی گراد می باشد که به هیچ وجه هیچکدام قابل احساس نیستند. اما در زمان لود لپ تاپ، قضیه فرق دارد و دومای روی کیبورد تا ۴۳٫۳ درجه بالا می رود. این افزایش دما در قسمت وسطانی صفحه کیبرد قابل حس است. در زیر بیس شرایطاز این فراتر می رود و دما تا ۴۸ درجه هم باال می رود معمولاً این شرایط در حالت توربو رخ می دهد.

اسپیکر G751JY یکی از بهترین اسپیکرهایی است که برای پخش موزیک، ویدئو و گیم وجود دارد. در واقع به مانند لپ تاپ قبلی ایسوس یعنی G750JZ این نوت بوک نیز صدایی کاملاً عالی دارد.

پیشنهاد ویژه: نگاهی به لپ تاپ MSI GT80 Titan SLI

باتری

به مانند سایر قبا، باتری این دستگاه نیز چیز خارق العاده ای برای ارائه ندارد. در تست انجلم شده با حداکثر روشنایی صفحه، چیزی در حدود ۱ ساعت و ۲۵ دقیقه دوام آورد. در حالت معکوس یعنی idle با حداقل روشنایی این زمان دوام به ۴ ساعت و ۳۲ دقیقه می رسد. روشنایی متوسط و معمول و گشت و گذار در اینترنت با wifi نیز زمان دوامی برابر ۳ ساعت و ۴۰ دقیقه خلق نمود. در زمینه لود می توان گفت مدت دوام این باتری در حد معمول دیگر برندهاست اما در زمینه idle بردار این لپ تاپ یعنی G750JZ تا ۲۱ درصد عمبکرد بهتری دارد. (در حدود ۱۰ ساعت دوام در حالت idle). در حالت روشنایی متوسط و استفاده از wifi نیز باتری نسبت به مدل G750JZ تا ۴۰ درصد ضعیف تر ظاهر می شود. (لپ تاپ G750JZ در روشنایی متوسط و وای فای تا ۶ و نیم دوام می آورد.) سوال اینجاست که چرا محصول قدیمی تر ایسوس، باتری بهتری دارد!؟

ایسوس G751JY

نتیجه گیری

به نظر ما لپ تاپ Asus G751JY-T7009H بهترین لپ تاپ تولید شده تا اگوست ۲۰۱۵ برای بازی های ویدئویی است که با قیمتی مناسب و حداکثر سخت افزار در اختیار کاربران خواهد بود. البته نمی توان شاهکار MSI یعنی GT72 را با داشتن مموری بیشتر و ۴ هارد SSD با تنظیمات RAID و با رایتر بلور-ری را نادیده گرفت اما یکی از ایرادات این لپ تاپ صفحه نمایش TN ان سات که در نمایش رنگ ها و زاویه دید عملکردی در حد IPS ندارد از طرفی لپ تاپ MIS تا ۵۰ درصد قیمتی بیشتر از Asus G751JY دارد.

در نهایت باید گفت نوت بوک Asus G751JY ظاهری زیبا و بدنه قوی با پورت های متعدد دارد که با سخت افزار پرقدرت خود این اطمینان را به خریدار می دهد که حداقل تا دو سال آینده نباید نگران اجرای بازی ها روز بازار باشد. البته گله اصلی وارد بر این لپ تاپ در بخش باتری رقم می خورد که بسیار نا امید کننده ظاهر شده اما قطعاً این مورد نمی تواند انگیزه ما را در خرید این لپ تاپ را کمرنگ کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *