لپ تاپ و بیشتر از لپ تاپ

لپ تاپ اپل

لپ تاپ اپل (MacBook) بخریم یا نخریم؟

سیستم عامل جدید، زندگی جدید!

همانطور که می‌دانید ما در دنیا دو نوع کامپیوتر دسکتاپ داریم. یک نوع که مال شرکت اپل (Apple) نیست (همانی که من و شما استفاده می‌کنیم) که به آن PC گفته می‌شود و یک نوع هم که مال شرکت اپل است و به آن Mac گفته می‌شود. سیستم عاملی که روی کامپیوترهای Mac نصب است، Mac OS نامیده می‌شود. این سیستم عامل فرزند سیستم عامل یونیکس است. بنابراین، شباهات بسیار زیادی به برادرش، لینوکس دارد. با اینکه من با لینوکس به اندازه کافی کار کرده‌ام و بارها تدریس کرده‌ام، اما در این چند روز باز هم خیلی از مواردش برایم کشف نشده است! که البته به قالب جدید ربط دارد. جالب است که ساعات اول که نمی‌دانستم کامپیوتر را چطور خاموش کنم!! (آن سیب کوچک سمت چپ، همان منوی استارت ویندوز است!)
اگر کار نکرده باشید، در روزهای اول باید با ساختار سیستم فایل آن آشنا شوید.
در این سیستم عامل مفهوم My Computer و درایو و اینجور چیزها معنی ندارد!
باید اعتیادتان به ویندوز را ترک کرده باشید!
من فقط یک مثال بزنم: مثلاً اینجا اصطلاح Cut معنی ندارد! یعنی ما این گزینه را کلاً نداریم. باید کارتان را با نرم افزارهای جانبی و یا با کشیدن و رها کردن‌ (Drag & Drop) انجام دهید.
یا مثلاً اینجا کلید Ctrl نداریم، باید Command را فشار دهید.
یا مثلاً امکان Hibernate نداریم که این خیلی بد است 🙂

http://img.aftab.cc/news/89/macbook_pro_mc373.jpg

پرسش و پاسخ در مورد سیستم عامل:

نرم افزارهای ویندوز روی مک نصب می‌شوند؟
خیر، این فکر را از ذهنتان بیرون کنید! باید نسخه مخصوص مک را تهیه کنید. من سه روز است که در حال دانلود آفیس و مجموعه Adobe CS5 و کامپایلرها و … هستم.
خیلی سخت است که در ایران بخواهی مک استفاده کنی. فرض کنید من بخواهم در کلاس‌ها از این سیستم عامل استفاده کنم! فعلاً که نتوانسته‌ام، دسکتاپم را با نرم افزار NetSupport School به سیستم‌های دیگر نمایش دهم. نسخه مکیNetSupport را نیافته‌ام.

ویندوز هم می‌توان روی لپ‌تاپ یا کامپیوتر مک نصب کرد؟
بله، به راحتی هر چه تمام‌تر! نرم افزاری به نام Boot Camp بر روی سیستم عامل مک وجود دارد که با یکی دو کلیک، این امکان را می‌دهد که یک پارتیشن ویژه ویندوز 7 یا XP بسازید و آن را به راحتی نصب کنید.
بعد از نصب، درایورهای بوت‌کمپ را از روی سی.دی‌هایی که روی لپ‌تاپ هست نصب می‌کنید، حالا تمام امکانات جانبی به ویندوز افزوده می‌شود. مثل امکانات خارق العاده بخش لمسی لپ‌تاپ (TrackPad)

در این مورد، این راهنما را مشاهده کنید. من هم از روی آن ویندوز را نصب کردم.

زبان فارسی پشتیبانی می‌شود؟ مشکلی نیست؟
کیبورد فارسی، حتی بهتر از ویندوز (یعنی با امکان فاصله مجازی و …) در مک افزوده می‌شود. اما متأسفانه در نرم افزارهای مک تقریباً باید قید فارسی را بزنید! مگر اینکه ترفندهایی بلد باشید که البته به دردسرش نمی‌ارزد (دقت کنید که بارها گفته‌ام که اپل مال ایران و خاورمیانه نیست. تمرکز اصلی‌اش روی آمریکاست که من فکر می‌کنم اگر زبان ما انگلیسی بود، تا وقتی اپل وجود دارد، حماقت بود برویم طرف PC و مایکروسافت). مثلاً من iWork که شبیه همان مجموعه Office است، اما اپل تولید کرده را دانلود کردم. در این مجموعه کلاً باید قید فارسی را بزنید! البته فارسی تایپ می‌کنید، اما چون Right-to-Left (راست به چپ) پشتیبانی نمی‌شود، همه چیز به هم می‌ریزد! این تجربه را من در iPad نیز داشته‌ام. دقیقاً در مجموعه iWork همین مشکل وجود دارد.

* آپدیت در سال ۹۳: این مشکلات در نسخه‌های جدید iWork به طور کامل حذف شده است اما در آفیس مایکروسافت هنوز مشکل راست به چپ را دارید.
در مجموعه Office که توسط مایکروسافت برای مک تولید شده، با ترفندهایی می‌توانید فارسی تایپ کنید.
دقت کنید که در نمایش صفحات وب فارسی و اینجور قضایا هیچ مشکلی وجود ندارد.

در کل ویندوز بهتر است یا Mac OS ؟
هر چند Mac OS مزیت‌ها و زیبایی‌ها و گفتنی‌های بسیار دارد، اما من فکر می‌کنم خیلی کار دارد تا برسد به راحتی و کارایی ویندوز. پس اگر کارایی و آزادی(!) می‌خواهید، ویندوز. اما اگر زیبایی، پایداری و شیک زندگی کردن (+کمی وابستگی و محدودیت) می‌خواهید، مک. (توجه: این نظر شخصی من است. ممکن است دیگران نظر دیگری داشته باشند)

همه نوع نرم افزار برای Mac OS وجود دارد؟
بستگی دارد تا چه حد وابسته به ویندوز باشید. مثلاً اگر بخواهید همان نرم افزاری را پیدا کنید که در ویندوز داشته‌اید، طبیعتاً به مشکل بر می‌خورید. اما اگر جایگزین بخواهید، خیلی نرم افزار یافت می‌شود. ضمن اینکه این روزها فروشگاه نرم افزار اپل (App Store) هم راه افتاده است و از این پس باید منتظر بود که تمرکز بیشتر تولید کنندگان روی مک باشد تا PC، چون بهتر و کم دردسرتر عرضه می‌شوند!

برویم سراغ خود لپ‌تاپ:

در کل چطور می‌بینیدش؟
فقط یک چیز بگویم: خارق العاده!!
انصافاً عرض می‌کنم که ارزشش را دارد.

نکات مثبت مک بوک پرو:

زیبایی:
هر کس تا به حال این لپ‌تاپ یعنی MacBook Pro را دیده است، از زیبایی و شیک بودن آن لذت برده. جنس بدنه از آلومینیوم عالی است. بسیار نازک و خوش‌رنگ. نور زیر کیبوردها بسیار جالب است. مثل تمام محصولات اپل در بین صد محصول دیگر از شرکت‌های دیگر به وضوح می‌درخشد!

ضخامت کم:
لپ‌تاپ با توجه به قدرت و بزرگی، اما نازک و جالب است، البته نه به نازکی MacBook Air. اما نسبت به وایو (Vaio) و دل (Dell) و …، خیلی نازک‌تر و شیک‌تر است.

TrackPad شگفت انگیز:
یکی از چیزهایی که من را نسبت به خریدم بسیار راضی می‌کند، بخش لمسی یا TrackPad این لپ‌تاپ است. چند لمسی است (واقعاً لمسی است!) و در Mac OS و حتی ویندوز 7 (بعد از نصب درایورهای بوت کمپ) هر نوع لمس، یک معنا دارد! و این موضوع، کار را بسیار راحت می‌کند. برخلاف دردسرهایی که همه با این بخش در لپ‌تاپ‌های دیگر دارند! من چند مورد را بگویم: یکی از دردسرهای ترک‌پد لپ‌تاپ‌ها، اسکرول کردن یک صفحه وب یا سند یا PDF است! در حالت عادی باید یک انگشتتان را روی کلید چپ نگه دارید و سپس اسکرول کنید. اما اینجا، فقط کافی‌ست دو انگشتی دستتان را روی ترک‌پد حرکت دهید تا اسکرول کنید. با دابل کلیک روی عنوان یک پنجره و جا به جا کردن دست، آن پنجره جا به جا می‌شود. (می‌دانید این امکان چقدر مهم است؟ عملاً نیاز به موس را کنسل می‌کند) با دو انگشت زوم می‌کنید و با چهار انگشت به سمت بالا، به دسکتاپ می‌آیید و خلاصه هر تعداد انگشت و به هر جهت بگذارید، یک معنا دارد!

کیبورد عالی:
باور نمی‌کنید چقدر کار کردن با کیبورد آن لذت‌بخش است. نرم و محکم!

صفحه نمایش عالی:
صفحه نمایش LED با وضوح بسیار عالی. (من لذت ویندوز 7 در این صفحه نمایش را بیشتر احساس کردم!)

صدای عالی:
کیفیت اسپیکرها در حد عالی است.

باطری‌ای که تمام نمی‌شود!
در تست من، در کلاس درس، باطری در اوج استفاده و بدون هیچ گونه صرفه‌جویی، 4 ساعت کار کرد که این زمان با کمی صرفه جویی یعنی مثلاً کم کردن نور صفحه نمایش و خاموش شدن آن در زمانی که مثلاً من دارم مطلبی را روی تخته توضیح می‌دهم، طبق چیزی که اپل می‌گوید، می‌تواند تا 8 ساعت عمر باطری را افزایش دهد.

هماهنگ بودن با دیگر محصولات اپل:
موس اپل را به راحتی و بدون هیچ دستکاری می‌شناسد و حالا تازه آن موس اینجا به خوبی و راحتی کار می‌کند.
Apple Tv و دستگاه‌های دیگر را هم همینطور…

نکات منفی مک بوک پرو:

طبق معمول، محصولات اپل در کنار مزایایشان، معایبی دارند که گاهی اوقات کوچک هم نیستند!

کیبورد ناقص!
کیبورد محصولات اپل، متأسفانه به کارایی کیبوردهای دیگر نیستند. من به اندازه کافی در مورد معایب این کیبورد در مطلب معرفی کیبورد وایرلس اپل صحبت کرده‌ام.
این کیبورد، کلیدهای مهمی مثل Delete و Home و End را ندارد 🙁 (البته با فشردن fn و Back Space مثلاً Delete را خواهید داشت و یا fn+جهت راست می‌شود End و fn+جهت چپ می‌شود Home، اما در کارهای حرفه‌ای این روال کار را کند می‌کند)
شما را نمی‌دانم، اما من که نیمی از کارهایم برنامه‌نویسی است، بدون این کلیدها نمی‌توانم زندگی کنم.
در ویندوز، یک کلید Ctrl خواهید داشت و این برای من یک عذاب است! (انصافاً حیف که مجبورم وگرنه همین کلیدها می‌توانست معیار انتخاب و یا عدم انتخاب یک محصول برای من شود!)

این لپ‌تاپ، خروجی مانیتور یا پراژکتور ندارد!!
ایها الناس موقع خرید، با دقت بیشتری به اطراف لپ‌تاپ نگاه کنید! من داشتم آماده می‌شدم که سر یکی از کلاس‌ها لپ‌تاپ را به ویدئو پرژکتور متصل کنم، که در کمال تعجب دیدم، این لپ‌تاپ پورت خروجی مانیتور ندارد! از آن کارهای عجیب اپل!
البته!
در عوض پورت Mini DV دارد که باید طبق معمول، 50 هزار تومان برای خرید یک کابل تبدیل این پورت به پورت ویدئو پرژکتور هزینه کنید!
هزینه‌اش به جهنم! تصور کنید یک جا فقط لپ‌تاپ را برده باشید و نیاز باشد که به ویدئو پرژکتور متصل کنید 🙁
پس همیشه باید این پورت را به همراه داشته باشید. دقیقاً مثل iPad که یک کابل اتصال به پرژکتور باید همیشه همراه آن باشد.
من MacBook Air نخریدم، چون علاوه بر قدرت کمتر، سی.دی.رام نداشت که من در کلاس‌ها به آن نیاز دارم، از آن در رفتم، گیر کابل مانیتور افتادم!

کمی بزرگ است!
اعتراف می‌کنم که صفحه نمایش 15.4 اینچی بسی بزرگ‌تر از آن چیزی است که قابل حمل باشد! شاید 13 اینچی بهتر بود. نمی‌دانم. شاید هم خیلی کوچک می‌شد. اما به هر حال، هنگام خرید، صفحه نمایش و کل لپ‌تاپ را از نزدیک ببینید و بعد اگر دیدید بزرگ نیست و می‌توانید به راحتی حمل کنید، بخریدش.

کمی سنگین است!
با توجه به امکانات و قدرت، طبیعی است که کمی سنگین باشد. 2.5 کیلوگرم، چیز کمی نیست. اگر ماشین نداشته باشید و بخواهید آن را برای مدت طولانی در یک مسیر، با دستتان حمل کنید، احتمالاً احساس خستگی می‌کنید. اگر روی بحث جا به جایی تمرکز دارید، شاید بهتر باشد به MacBook Air فکر کنید. کوچک و سبک.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *