تازه های تکنولوژی و مقالات

شاید تنها یک قاشق شکر برای شارژ کردن باتری موبایل های آینده کافی باشد

عجیب ولی جالب و شیرین است اگر روزی بتوانید انرژی مورد نیاز تلفن هوشمند خود را به وسیله شکر تامین کنید؛ اینطور نیست؟ با رخ دادن چنین تحولی چنانچه شارژ باتری اسمارت فون شما خالی شود تنها یک قاشق شکر می تواند امکان چندین ساعت استفاده ی مجدد از آن را فراهم آورد.

گفته می شود چنین فرآیندی، یعنی سلول های باتری مبتنی بر شکر، با کارایی مشابه سلول های باتری کنونی، هم اکنون در حال آزمایش هستند و در صورت به ثمر نشستن این موضوع احتمالاً با راهکاری ارزان تر برای تامین انرژی موبایل های خود مواجه خواهیم بود.

آزمایشات مذکور از ۴ سال پیش و بر اساس یافته هایی مشخص، توسط تیمی از محققین نخبه ی دانشگاه MIT آغاز شده؛ در این فرآیند یک سیم از نانو لوله های کربنی توسط مواد قابل اشتعال پوشانده می گردد و سپس از یک قاشق شکر برای داغ کردن آن و ایجاد الکتریسیته استفاده می شود.

در تست های قبلی میزان الکتریسیته ی به دست آمده تحت این روش بسیار اندک بوده، اما ظاهراً به تازگی «مایکل استرانو»، مهندس شیمی فعال در MIT‌، توانسته پروسه ی مورد بحث را بهبود بخشیده و میزان الکتریسته تولیدی را هزاران بار بیشتر نماید.

بر طبق داده های موجود، تیم تحت نظارت آقای استرانو حالا به مرحله ای رسیده که قادر هستند بر اساس روش پیش تر اشاره شده نیروی مورد نیاز برای یک گجت معمول امروزی، همانند یک تلفن هوشمند را تامین کنند.

این مهندس شیمی خاطر نشان می سازد که پیشرفت فرآیند مذکور به حدی بوده که شاید در آینده ای نه چندان دور شاهد بدل شدن آن به یک طرح و محصول تجاری باشیم. او باور دارد بعید نیست راهکاری که آنها ابداع کرده اند بتواند بر سایر روش های امروزی تامین انرژی دیوایس های الکترونیکی برتری یابد. ضمناً‌ آقای استرانو می گوید، قدری عجیب است که تا پیش از این کسی در این زمینه تحقیق و مطالعه نکرده.

در مراحل اول آزمایشات محققین برای پدید آوردن گرما و سپس آزاد سازی الکترسیته از مواد محترقه ی گوناگون با حجم بالا استفاده می کرده اند، ولی آنها پس از بررسی های متعدد در می یابند شکر حاصل از نیشکر می تواند به عنوان یک جایگزین بهینه و اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد.

نکته ی حائز اهمیت اینکه در این راهکار منبع تامین انرژی با گذر زمان انرژی ذخیره شده در خود را از دست نمی دهد. به زبان ساده تر گجتی دارای چنین باتریی، اگر ظرفیت اش تا ۸۰ درصد شارژ شده باشد و برای چندین هفته از آن استفاده نگردد و سپس روشن اش نمایید، بازهم شاهد وجود همین میزان شارژ در پیل آن خواهید بود.

همچنین ابعاد باتری های متکی به فرآیند یاد شده هم بسیار کوچک تر خواهند بود و به همین علت تولید کنندگان در گجت های شان فضای بیشتری در اختیار دارند تا قطعاتی کاراتر و بهتر را به کار گرفته و آنها را کامل تر نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *