اخبار, تازه های تکنولوژی و مقالات

اپل تراشه M2 را در دو مدل با GPU متفاوت عرضه می‌کند

برخلاف گزارش‌های قبلی، ظاهراً اپل قصد دارد تراشه‌های M2 خود را در دو مدل با GPU های متفاوت به بازار عرضه کند.

پیش از این شایعه ‌شده بود که تراشه M2 اپل دارای یک پردازنده گرافیکی 10 هسته‌ای است. اما پس از معرفی رسمی M2 در کنفرانس WWDC 2022، مشخص شده که اپل این تراشه را در دو مدل تولید کرده که بین واحد GPU آن‌ها تفاوت‌هایی به چشم می‌خورد.

براساس گزارش‌های منتشر شده مدل اول پردازنده‌ M2 به GPU هشت هسته‌ای مجهز شده است. البته به نظر می‌آید این تعداد هسته‌ گرافیکی کم باشد، اما تراشه M2 نسبت‌ به M1 تغییرات قابل‌توجهی تجربه کرده و عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهد.

 

تراشه M2 اپل

 

لازم به ذکر است تراشه M1 با پردازنده گرافیکی 7 هسته‌ای معرفی شده و پس از آن هم نسخه 8 هسته‌ای تراشه M1 با مبلغی بالاتر به فروش رسید. تکرار این سناریو در رابطه با تراشه M2 بسیار محتمل به نظر می‌رسد.

در واقع مدل پایه لپ‌ تاپ مک‌بوک ایر 2022 مجهز به تراشه M2 با GPU هشت هسته‌ای است. به نظر می‌آید مدل پایه تراشه M2 گرافیک هشت هسته‌ای دارد و مدل قوی‌تر از گرافیک ۱۰ هسته‌ای استفاده می‌کند که البته برای تهیه آن باید حدود 100 دلار بیشتر هزینه کرد.

البته دو مدل مختلف تراشه‌ M2 اپل دارای پیکربندی cpu یکسان هستند. بر اساس اعلام اپل بخش cpu تراشه‌ M2 دارای چهار هسته‌ پرقدرت و چهار هسته‌ کم‌مصرف است.

علاوه بر این اپل اعلام کرده فروش مک بوک ایر مجهز به تراشه M1 را متوقف نکرده و این لپ تاپ کماکان با قیمت پایه‌ ۹۹۹ دلار در دسترس خریداران قرار دارد.

لازم به ذکر است اپل در جریان کنفرانس WWDC به طور رسمی چیپست پرقدرت جدید M2 خود را برای کامپیوترهای مک معرفی کرد. چیپست جدید M2 اپل از 20 میلیارد ترانزیستور با فناوری ساخت 5 نانومتری ساخته شده است.

بر اساس ادعای اپل چیپست جدید M2 نسبت به نسل قبل یا M1 به میزان 20 درصد ترانزیستورهای بیشتری دارد و 18 درصد سریع تر عمل می کند. افزایش کارایی برای پردازنده گرافیکی 35 درصد و برای پردازنده مرکزی 18 درصد اعلام شد.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *