معرفی گجت ها

آیا هواوی پتانسیل تبدیل شدن به بزرگترین تولید کننده گوشی هوشمند را دارد؟

آیا هواوی پتانسیل تبدیل شدن به بزرگترین تولید کننده گوشی هوشمند را دارد؟

 به نظر می‌رسد هواوی پس از اعلام هدف کوتاه مدتش که گذر از اپل است، در بلند مدت تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند را در نظر گرفته است.

 

چندی پیش هواوی اعلام کرد که در نظر دارد تا در کوتاه مدت، اپل را به عنوان دومین تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند پشت سر بگذارد. با توجه به تعیین این هدف برای کوتاه مدت، به نظر می‌رسد چینی‌ها تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند را در بلند مدت در نظر دارند و از این‌رو در پی عبور از سامسونگ در سال‌های آینده هستند. با نگاهی به وضعیت کنونی هواوی و در نظر گرفتن پتانسیل این کمپانی، می‌توان به روشنی دید که دست یافتن به این موقعیت چندان برای کمپانی چینی دور از دسترس نیست.

شاید در ابتدا در نظر گرفتن چنین اهدافی را توسط هواوی یک ایده‌ی جاه‌طلبانه بدانیم، اما اگر اهداف خود را با توجه به شناختی که از خود داریم، تعیین کنیم، واژه‌ی جاه طلبی رنگ باخته و باید از آن با عنوان اعتماد به نفس یاد کنیم. البته باید این نکته را بررسی کنیم که آیا اعتماد به نفس به جا بوده یا منجر به اغراق شده است. باید ببینیم که آیا هواوی در ماه‌های آینده از گفته‌های خود پا پس می‌کشد یا با آگاهی کامل از برنامه‌ها و داشته‌های خود، همچنان مشتاقانه به سمت دست یافتن به اهدافش گام بر می‌دارد.

گزارش منتشر شده در AndroidPit به بررسی این موضوع پرداخته و فاکتورهایی از هواوی را، که نشان می‌دهد چینی‌ها در پی اغراق نیستند، مورد بررسی قرار داده است.

میت 9 هواوی

در صورتی که اخبار دنیای فناوری و مخصوصا آمار مربوط به عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند را دنبال کنید، خواهید دید که هواوی در چند فصل اخیر به جایگاه سوم بزرگترین عرضه‌کنندگان گوشی‌های هوشمند در بازار جهانی تکیه زده است. برخلاف بسیاری از گفته‌ها که چین را عامل اصلی برتری هواوی و تکیه زدن به جایگاه سوم می‌دانند، قریب به نیمی از فروش این کمپانی در خارج از بازار چین است. بخش بزرگی از فروش هواوی در خارج از مرزهای چین محدود به بازار اروپا است. هرچند نمی‌توان تاثیر بازار چین را در پیشرفت‌های هواوی نادیده گرفت، اما هسته‌ی اصلی استراتژی این کمپانی روی بازار چین استوار نیست.

سیستم تولید آشنا با توانایی کاهش هزینه‌ها

هر چند اپل طرفداران بسیاری دارد، اما انتقادات زیادی را نیز متوجه خود می‌بیند، اما یکی از جنبه‌های عملکرد اپل که بسیار راهگشا است و انتقاد چندانی نمی‌توان بر آن وارد دانست، فرآیندی است که این کمپانی برای تولید محصولاتش در پیش می‌گیرد. کوپرتینویی‌ها وظیفه‌ی تولید ماژول‌های مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند خود را با برون‌سپاری به کمپانی‌های دیگر می‌سپارند، هرچند کل مجموعه زیر نظر اپل کار می‌کند. بهینگی و عملکرد خوب این نوع از تولید کاملا ثابت شده، به‌طوری که سایر کمپانی‌ها نظیر سامسونگ نیز مدل مشابهی را برای پیشبرد اهداف خود انتخاب کرده‌اند. تولید تراشه‌های اکسینوس در کنار فرآیندی که گوگل برای تولید پیکسل‌هایش در پیش گرفته مشابه روشی است که اپل از سال‌های دور از آن بهره می‌گیرد. هواوی نیز با درک اینکه این مدل بسیار بهتر است، آن را سرلوحه‌ی تولیدات خود قرار داده و حتی تراشه‌ی اختصاصی خود را نیز از طریق کمپانی زیر نظرش، های‌سیلیکون با نام کرین تولید می‌کند.

استفاده از ماژول‌های تولیدشده توسط سایر بخش‌های کمپانی یا شرکای سخت‌افزاری باعث می‌شود تا صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌ی تولید یک محصول انجام شود، چراکه هزینه‌ی خرید یک ماژول سخت‌افزاری از کمپانی‌های دیگر بسیار بالاتر از تأمین آن از طریق شرکای سخت‌افزاری یا شاخه‌های دیگر کمپانی مادر است. برای مثال هواوی با تولید پردازنده‌های مورد نیاز خود، سوددهی خود را افزایش می‌دهد و این موضوعی است که به مذاق سهامداران و سرمایه‌گذاران خوشایند است. در اختیار گرفتن تولید ماژول‌هایی نظیر تراشه‌ی پردازشی در آینده خلاقیت را نیز در کمپانی شکوفا کرده و در نتیجه‌ی آن محصولاتی متفاوت از بازار با کیفیت بالا عرضه خواهند شد که مجموع این اتفاقات منجر به تکرار چرخه‌ی موفقیت برای یک کمپانی خواهد شد.

تلاش برای برندسازی

از جمله‌ مشکلات بزرگ هواوی در غرب، ناشناخته بودن برند این کمپانی در کنار رویکرد نه چندان مثبتی است که کاربران در کشورهای غربی در قبال برند‌های چینی دارند. هواوی به اندازه‌ی اپل یا سامسونگ در کشور‌های غربی و مخصوصا بازار آمریکای شمالی شناخته شده نیست. شناساندن برند و تغییر وجهه‌ی آن نیازمند سرمایه‌گذاری است و هواوی نیز با علم به این موضوع، بخشی از بودجه کمپانی برای حل این مشکل اختصاص یافته است. برای مثال می‌توان به برگزاری کنفرانس‌ معرفی محصولات هواوی اشاره کرد که علاوه بر روزنامه‌نگاران در حوزه‌ی فناوری، خبرنگارانی نیز از روزنامه‌های کثیرالانتشار و شناخته شده در کشورهای غربی به مراسم دعوت می‌شوند تا بیشترین جامعه‌ی مخاطبان از رونمایی محصولات جدید هواوی آگاه شوند.

نتایج رضایت‌بخش

تا چند سال پیش غرفه‌های هواوی در نمایشگاه‌هایی نظیر کنگره‌ی موبایل بارسلون چندان بزرگ نبود و بازدیدکنندگان زیادی نیز به سراغ این کمپانی نمی‌رفتند، اما اخیرا همه چیز تغییر پیدا کرده است. بودجه‌ای که هواوی برای شرکت در نمایشگاه‌ها و گردهمایی‌ها پرداخت می‌کند، افزایش پیدا کرده تا از این طریق چینی‌ها بتوانند با غرفه‌های پر زرق‌وبرق، افراد بیشتری را به سمت خود بکشانند. اما این تنها عاملی نیست که افراد را به سمت هواوی می‌کشاند، بلکه طیف محصولات باکیفیت هواوی نیز باعث شده تا در سال‌های اخیر تعداد بیشتری به سمت این برند تمایل داشته باشند. موفقیت روزافزون هواوی در بازار اروپا باعث شده تا هر روز مشتریان بیشتری که شامل مردم عادی یا علاقه‌مندان به فناوری و خبرنگاران هستند به سراغ هواوی بروند.

در مدتی بیش از یک سال، فروش جهانی گوشی‌های هوشمند هواوی با افزایش ۶۳ درصدی روبرو شده است. در چین این کمپانی به تنهایی موفق شده تا فروش خود را بیش از ۸۱ درصد افزایش دهد. تابستان سال گذشته، هواوی آمار خیره‌کننده‌ی دیگری را برای شروع سال اعلام کرد که نشان از افزایش ۴۰ درصدی فروش داشت. به بیان بهتر تقاضا برای گوشی‌های هوشمند هواوی بیش از پیش قوی‌تر می‌شود.

افزایش اعتبار تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند چینی

همواره تولیدکنندگان چینی با بدبینی در بازار‌های جهانی دیده می‌شدند، چراکه عواملی نظیر کیفیت پایین در کنار نرم‌افزار‌های جاسوسی موجود روی این گوشی‌های هوشمند باعث شده بود تا گوشی‌های هوشمند چینی جدی گرفته نشوند. البته بخش اعظمی از این بی‌اعتمادی نتیجه‌ی محصولات بی نام و نشانی است که می‌توان در بازار پیدا کرد، حال آنکه هواوی را نمی‌توان جزو بدترین محصولات چینی به شمار آورد. مشکلاتی که اخیرا برای محصولات سامسونگ و اپل به وجود آمده، نشان داده که نقص در فرایند تولید می‌تواند گریبان هر تولیدکننده‌ای را بگیرد.

با تمام این اوصاف اخیرا شاهد این موضوع هستیم که نگرش به محصولات چینی رو به بهبود است. علاقه‌ی کاربران به محصولات چینی را باید زاییده‌ی برچسب قیمتی خواند که آن‌ها را در بازار بی‌رقیب کرده است.شاید روزهایی که در بازار شاهد منفک کردن محصولات اپل و سامسونگ از دیگر گوشی‌های هوشمند باشیم به زودی به پایان برسد، چراکه هواوی با در اختیار داشتن جایگاه سوم، اخیرا محصولات بسیار جالب توجهی را راهی بازار کرده است.

بهبود رابط کاربری

یکی از مواردی که همواره هواوی بابت آن مورد انتقاد قرار می‌گرفت، رابط کاربری این گوشی هوشمند یا EMUI بود. منتقدان این رابط کاربری مبتنی بر اندروید را تلاشی از سوی کمپانی چینی برای ایجاد تشابه با iOS اپل می‌خواندند. همچنین هواوی در مورد ارائه‌ی بروزرسانی‌های نرم‌افزاری برای گوشی‌های هوشمند خود بسیار منفعل عمل کرده و انتشار بروزرسانی‌های نرم‌افزاری برای این گوشی هوشمند بسیار طول می‌کشید.

میت 9 هواوی

با رونمایی از نسل جدید پرچم‌داران این کمپانی که شامل میت ۹ و میت ۹ پورشه دیزاین است، می‌توان به وضوح دید که رابط کاربری هواوی دچار تحول شده و ظاهر آن بیش از پیش به اندروید خام نزدیک‌تر شده است. با توجه به تغییرات ایجادشده در رابط کاربری هواوی، کاربرانی که سابقه‌ی استفاده از گوشی‌های هوشمند این کمپانی را دارند در صورت استفاده از گوشی‌های هوشمند جدید هواوی که از وجود رابط کاربری این کمپانی بهره می‌برند، کمتر سردرگم می‌شوند.

هرچند هواوی هنوز فاصله‌ی زیادی تا رسیدن به سامسونگ و اپل دارد، اما این کمپانی با مهارت خاصی در حال رصد بازار است و جایگاه خود را به‌خوبی شناخته و سیاست‌هایش را بر این اساس پیش می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *