تازه های تکنولوژی و مقالات

گجت های دهه 80 میلادی،عصر طلایی فناوری اطلاعات!

گجت های دهه 80 میلادی – دهه هشتاد میلادی برای ما ایرانی ها یادآور سال های جنگ، صدای آژیر هشدار و ویرانی است اما در آن سوی آب غربی ها با فراغ بال سرگرم تحقیق و توسعه محصولات و پلتفرم هایی انقلابی نظیر اولین موبایل تجاری، سی دی و غیره بودند.

اواخر هزاره قبل از واکمن و سی دی گرفته تا گجت های بازی نوآوری های بسیاری را به خود دیده که در ادامه به ده مورد از آنها پرداخته ایم.

واکمن سونی
واکمن سونی

احتمالا هیچ دستگاهی به اندازه واکمن با دهه ۱۹۸۰ مترادف نشده است. کاست پلیرسونی که در بریتانیا و آمریکا عرضه شد، در آنها سال به وسیله ای ضروری بدل شده بود که امکان پخش موزیک های مورد علاقه در هر زمان و مکان را فراهم می کرد.

پدربزرگ آیپاد و دیگر پلیرهای پرتابل در آن زمان ۱۵۰ دلار قیمت داشت که با احتساب تورم آمریکا معادل ۵۰۰ دلار امروزی است. قیمت به صرفه و طراحی شیک خریداران بسیاری را برای خرید واکمن روانه بازار کرد تا جایی که به برند نمادین سونی تبدیل شد.

سی دی

یکی از گجت های دهه 80 میلادی که فوق العاده که صنعت ذخیره سازی را متحول ساخت، در سال ۱۹۸۲ و طی همکاری سونی و فیلیپس توسعه پیدا کرد.

سی دی که در واقع مخفف لوح فشرده بود، مدت کوتاهی پس از معرفی به نخستین انتخاب برای ذخیره موسیقی، بازی، سرگرمی و فایل های دیگر تبدیل شد چرا که ذخیره سازی صدا و تصویر با کیفیت به مراتب بالاتری در آن صورت می‌گرفت.

اولین لوح فشرده ای که به صورت تجاری عرضه شد آلبوم The Visitors از پرفروش‌ترین گروه موسیقی پاپ دهه ۷۰ به نام «ABBA» بود.

مایکروسافت ویندوز

تولد محبوب ترین سیستم عامل کامپیوتر جهان هم به سال ۱۹۸۵ و معرفی ویندوز۱.۰ بازمی گردد. این سیستم عامل که برای رقابت با نرم افزار اپل طراحی شده بود، هیولایی کاملا متفاوت از آنچه امروز می شناسیم بود.

ویندوز ۱.۰ بیشتر به عنوان اکستنشنی برای MS-DOS طراحی شده بود با این حال قابلیت های آشنایی مثل پینت، کنترل پنل و نوت پد را هم از همان زمان به ارث برده است.

اپل مکینتاش

دستگاه های اپل امروز به عنوان الگوی طراحی شیک و کیفیت بالا شناخته می شوند اما این این اعتبار یک شبه به دست نیامده و ریشه های آن به سه دهه قبل باز می گردد.

اول نسخه مکینتاش که در سال ۱۹۸۴ عرضه شد توسط استیو جابز فقید طراحی شده و از روی سیب مورد علاقه «جف راسکین»، یکی از کارکنان شرکت نامگذاری شد.

مکینتاش به عنوان یکی از ابزارهای مهم در زمینه های طراحی و آموزش، به سکوی پرتاب اپل برای حضور پررنگ تر در بازار تبدیل شد.

IBM 5150

بازار کامپیوترهای شخصی در آن سال ها تنها در قبضه اپل نبود و در واقع به لطف کمپانی پیشرو IBM گسترش پیدا کرد.

مشخصات کامپیوتر این شرکت که IBM 5150 نام داشت شامل ۶۴ کیلوبایت رم، پردازنده ۴.۷۷ مگاهرتزی ۱۶ بیتی اینتل با شماره مدل ۸۰۸۸ و سیستم عامل QDOS بود که شاید امروزه ابتدایی به نظر برسد. این ماشین انقلابی تغییرات چشمگیری را در نگاه عموم جامعه به تکنولوژی ایجاد کرد و کسب و کار تولید محصولات تکنولوژیک برای کاربران عادی از این دوره به بعد رونق گرفت.

VHS در برابر بتامکس

تقسیم بندی دنیا در دهه ۸۰ به جنگ سرد ختم نمی شد و مورد دیگر نحوه تماشای فیلم های ویدیویی خانگی بود. بحث و جدل مردم درباره فناوری VHS کمپانی JVC و تکنولوژی بتامکس سونی آنقدر بالا گرفت که به مثالی برای منازعات فرهنگی تبدیل شده بود. اما در نهایت، این VHS بود که به لطف یکپارچگی بهتر با دوربین ها پیروز شد و توجهات بسیاری را به خود جلب کرد.

حجم عظیم سرمایه گذاری و استقبال از صنعت سرگرمی باعث پیشرفت این حوزه و توسعه مواردی نظیر دی وی دی و سینمای خانگی شد. در قیاس با نوارهای VHS و همچنین دوربین های مختلفی که از آن فرمت پشتیبانی می کردند، نوارهای بتامکس در کشور ما از استقبال چندانی برخوردار نشدند.

Clapper

امروزه خانه های هوشمند به پدیده ای محبوب و تا حدودی کاربردی تبدیل شده، اما ریشه‌های این مساله را می توان در دهه ۱۹۸۰ جستجو کرد، جایی که معرفی گجت Clapper همگان را متعجب ساخت.

یکی از گجت های دهه 80 میلادی که به سرعت محبوب شد، به کاربران اجازه می داد بدون نیاز به استفاده از دست چراغ های خانه را کنترل کنند. با این حال دقت نه چندان قابل قبول آن گاهی اوقات دستمایه سرگرمی و شوخی خانواده ها می شد.

موتورولا DynaTAC 8000x
اولین موبایل

گوشی های هوشمند امروزه آنقدر فراگیر شده اند که اغلب امور روزمره از سفارش غذا و پرداخت قبوض گرفته تا خریدهای مختلف را از طریق آنها میتوان انجام داد. یکی از نخستین گام‌ها در این راستا طی سال ۱۹۸۳ و با معرفی DynaTac 800x برداشته شد.

این موبایل علی رغم وزن بالای ۷۸۵ گرمی و سایز ۲۵ سانتی متری تنها کاری که انجام می داد برقراری بی سیم تماس تلفنی بود؛ با این حال بسیاری برای برخوردار شدن از این امکان قیمت ۳۹۹۵ دلاری آن را به جان می خریدند.

زد اکس اسپکتروم و کمودور ۶۴
کمودور ۶۴

آغاز عصر طلایی کنسول های گیمینگ مدیون ورود شرکت هایی نظیر سونی، سگا و نینتندو به این حوزه است اما در دهه مورد بحث ما هم اتفاق های هیجان انگیزی رخ داده بود.

در آن زمان اسپکتروم و کمودور ۶۴ با معرفی عناوین خاطره برانگیز دریچه جدیدی را به روی گیمر ها گشوند. زد اکس اسپکتروم که توسط «کلایو سینکلر» توسعه پیدا کرده بود، علی رغم داشتن ظاهری ساده نسبت به نسل قبل از گرافیک بهتری بهره می برد.

این دستگاه که برخی آن را حاصل سرخوردگی سینکلر از عدم امضای قرار داد با بی بی سی می دانند، در دو مدل ۱۶ و ۴۸ کیلوبایتی و با قیمت های ۹۹ و ۱۳۹ پوندی به بازار عرضه شد. قیمت پایین، کیفیت بالا و نمایشگر رنگی فروش ۵ میلیونی را برای این دستگاه به ارمغان آورد.

از سوی دیگر کمودور ۶۴ قرار دارد که برخی آن را پرفروش ترین کامپیوتر یگانه تاریخ می دانند. بازی های این گجت از قبیل Zork III ماجراجویی هایی متنی بودند که کنترل آنها به سواد انگلیسی در کنار مهارت های کامپیوتری نیاز داشت.

گیم بوی

کنسول های دستی حالا حرف های زیادی برای گفتن دارند اما نباید از کنار تاثیر فوق العاده گیم بوی در سال ۱۹۸۹ به سادگی گذشت.

گیم بوی آمده بود تا گیمرها را از وابستگی به کنسول های حجیم راحت کرده و امکان بازی دیجیتالی در محیط های مختلف را برای آنها به ارمغان بیاورد.

معرفی بازی های مهیج تتریس و سوپر ماریو لند گیم بوی را به گجتی نمادین تبدیل کرد که بعد از گذشت چندین دهه هنوز هم از آن یاد می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *