دسته‌بندی نشده

وقتی فشار کاری زیاد است چگونه استرس خود را از بین ببریم؟

پیچیدگی، رقابت تنگاتنگ، تغییرات همیشگی و افزایش ارتباطات در کسب‌وکارهای مدرن امروزی فقط یک مفهوم دارند: اگر قصد دارید در این رقابت پیروز شوید، باید مدیریت استرس را بیاموزید.

شاید تصور کنید در این حجم از تغییرات لحظه‌ای که در دنیای امروزی شاهد آن هستیم، مدیریت کردن استرس‌ها و نگرانی‌ها چندان هم آسان نیست و فقط به زبان ساده می‌آید. حق دارید! بمباران اطلاعاتی و گستره‌ی وسیع ارتباطات تقریبا هیچ زمانی را برای برنامه‌ریزی‌های دقیق باقی نمی‌گذارند و فقط باید در مسیر این سیل حرکت کرد. در چنین شرایطی کوچک‌ترین اتفاق‌های ناخوشایندی یا بروز موانع ناگهانی می‌توانند استرس‌های بزرگی ایجاد کنند.

با اینکه همه ما در تلاش همیشگی برای کاهش و مدیریت استرس‌هایمان هستیم، اما گاهی پیش می‌آید که فشار کار و هیجانات منفی، نفسمان را می‌گیرد و تسلیم می‌شویم. یا به اصطلاح کم می‌آوریم.

اما اگر کارآفرین هستید و نمی‌خواهید کسب‌وکارتان از حرکت بایستد، پیش از هر فعالیتی باید شناخت درستی از استرس، قدرت تشخیص مسایل استرس‌زا و مدیریت آن را داشته باشید. در مورد مدیریت زمان‌هایی که تحت فشارهای شدید هستید، توصیه می‌کنیم از راهکارهای زیر کمک بگیرید تا به‌صورت استراتژیک از شر استرس خلاص شوید.

کار خود را وقتی انجام دهید که مجبور هستید، نه وقتی مجبور نیستید

بیزینس در کوشش‌های ناگهانی و موقتی شکل می‌گیرد. فارغ از اینکه در حال توسعه یک محصول یا توسعه یک کسب‌وکار هستید، ساعات طولانی کار و فشارهایی که متحمل می‌شوید برای همیشه دوام نخواهند داشت. کاملا عادی است که چندین هفته یا چندین ماه خودتان را با کار زیاد خفه کنید. اما پس از به نتیجه رسیدن آنچه در نظر داشتید، کمی استراحت کنید. اگر مدام و بی‌وقفه و تحت فشار کار کنید، در واقع برای خودتان مشکل درست می‌کنید.

رها کردن را بیاموزید

وقتی تحت استرس زیادی قرار دارید و فشار کاریتان زیاد است، ایده‌های درستی هم به ذهنتان نمی‌رسد. پس بهترین کار این است که به صورت موقتی از تلاش دست بردارید. چند ساعت به خودتان استراحت بدهید، بیرون بروید، ورزش کنید، غذا بخورید یا حتی فیلم تماشا کنید. پس از اینکه آرام شدید، خلاقیت و ایده‌های صحیح و مناسب دوباره به ذهنتان خطور خواهند کرد و می‌توانید با نگاهی دقیق‌تر و برنامه‌ریزی صحیح، فعالیت‌هایتان را از نو آغاز کنید. بهترین ایده‌ها هم اغلب زیر دوش آب‌گرم یا در رختخواب و پیش از خواب به ذهن آدم می‌رسند.

برنامه‌ریزی کرده و نقشه راه تعریف کنید

وقتی فشارهای کاری غیرقابل تحمل می‌شوند، اغلب در نتیجه درجازدن‌های روزانه است. یعنی شما در یک محدوده گیر کرده‌اید و هیچ تغییر و پیشرفتی نمی‌کنید. برای اینکه بتوانید غول خنثی بودن را بکشید، توصیه می‌کنیم کمی از کار فاصله گرفته و از دور به آن بنگرید. این باعث می‌شود تا چشم‌انداز وسیع‌تری برای فعالیت خود تعریف کنید. برای این منظور بهترین کار این است که برای خود یا همراه با تیمتان، یک طوفان فکری راه‌بیندازید، نقشه‌راه بنویسید و برنامه‌ریزی کنید. پس از آن هم بدون فکر کردن به مسایل کاری شامی در بیرون از محل کار میل کنید.

وقتی تحت استرس زیادی قرار دارید و فشار کاریتان زیاد است، ایده‌های درستی هم به ذهنتان نمی‌رسد.

کار خود را با شادی و لذت همراه کنید

در زمان‌هایی که احساس می‌کنید کارهایتان بسیار زیاد شده و خود و کارمندانتان تحت فشار هستند، چند ساعتی در انجام فعالیت‌ها وقفه بیندازید. با هم بیرون بروید و غذا بخورید. یا کافه بروید و کمی گپ بزنید. خودتان را از زیر بار استرس بیرون بکشید. شاید باور نکنید که این وقفه چند ساعتی تا چه حد می‌تواند در افزایش خلاقیت و راندمان کاری موثر باشد. شاید تصور کنید که به این صورت وقتتان تلف می‌شود و کارها عقب خواهند افتاد. اما مطمئن باشید که بهبود روحیه موجب انجام سریع‌تر کارها خواهد شد.

کارها را به دقیقه نود موکول نکنید

وقتی برنامه‌ریزی مناسبی برای انجام وظایف خود داشته باشید، قادر خواهید بود تا حد زیادی از استرس‌های خود بکاهید. درست است که اتفاق‌های ناگهانی می‌توانند موجب برهم خوردن برنامه‌ریزی‌ها شوند اما این را بدانید که کنترل این مساله هم باز به دست خودتان است. شما می‌توانید با حفظ خونسردی به انجام کار اضافه‌ای که هیچ برنامه‌ای برایش نداشته‌اید بپردازید و سر وقت وظایفتان را به اتمام برسانید.

مدیریت استرس

اگر قصد دارید در رقابت پیروز شوید، باید مدیریت استرس را بیاموزید.

احساسات منفی و استرس‌های خود را به بقیه منتقل نکنید

به‌خصوص مدیران و سرپرستان تیم‌های کاری باید بدانند که اگر استرس، نگرانی و احساسات منفی خود را به کارمندانشان منتقل کنند، دود آن در چشم خودشان خواهد رفت. وقتی شما دایم موجب دلسردی کارمندتان می‌شوید، در واقع انگیزه او را می‌گیرید. به این ترتیب تنها کسی که در نهایت ضرر خواهد کرد خود شما هستید زیرا کارهایتان به‌آن صورت که می‌خواهید، پیش نمی‌رود. حتی انتقال استرس به اعضای خانواده و دوستان هم باعث می‌شود تا در نهایت تنها بمانید و افسرده شوید. اگر نمی‌توانید فشارهای کاری و استرس‌های خود را کنترل کنید، جایی غیر از کارمندان یا دوستان خود را برای تخلیه آن پیدا کنید.

برای فرار از استرس گزینه های زیادی وجود دارد، نمونه‌های مناسب را انتخاب کنید

کافئین می‌تواند موجب تقویت تمرکز و بهبود عملکرد مغز در طول روز بشود. اما همیشه نمی‌توانید دست به دامن قهوه شوید. برای این منظور بهتر است در طول روز، ورزش یا مدیتیشن کنید. بازی کنید، بیرون بروید، با دوستان خود حرف بزنید …. هر کاری که حالتان را خوب می‌کند، انجام دهید.

اگر یک معتاد کار هستید و از آن لذت می‌برید، اشکالی ندارد، این به خودتان مربوط است. اما یاد بگیرید که چگونه بهترین باشید و بدون استرس‌های کاذب موجب پیشرفت خود و همکارانتان بشوید.

2 دیدگاه در “وقتی فشار کاری زیاد است چگونه استرس خود را از بین ببریم؟

  1. یوپی اس گفت:

    ممنون اطلاعات خوبی بود

    1. میلاد انجم شعاع گفت:

      ممنون از شما دوست و همراه گرامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *