اخبار مجتمع

پنجم اسفندروز بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی و روز مهندس بر تمامی مهندس ها مبارک باد


زندگینامه خواجه نصیرالدین طوسی

جعفر محمد بن محمد بن حسن توسی، مشهور به خواجه نصیرالدین در ۵ اسفند ۵۷۹در توس دیده به جهان گشود. خواجه نصیرالدین توسی شاعر فیلسوف، متکلم، فقیه، دانشمند، ریاضی دان و منجم ایرانی سده هفتم است

به احترام این دانشمند بزرگ ایرانی پنجم اسفند ماه ، روز مهندسی نام گرفته است . با توجه به دستاورهای فراوان این دانشمند بزرگ ایرانی، انتخاب این روز به یاد او انتخاب به جایی است.

با اینکه بیش از 7 قرن از درگذشت خواجه نصرالدین طوسی می‌گذرد اما هنوز هم بسیاری از دستاوردهای علمی و آراء این دانشمند ایرانی قابل استفاده و استناد است.

خواجه نصرالدین طوسی از بزرگترین فلاسفه و ریاضی‌دانان و دانشمندان ایرانی است .

وی از اهالی جهرود از توابع قم بوده که در تاریخ 15 جمادی الاول سال 597 هجری قمری در مشهد مقدس به دنیا آمد و به همین دلیل مشهور به طوسی است.

وی در تمام علوم متداول آن زمان، از مفاخر و بزرگان به شمار می رفت.

پرورش وی در عصری صورت گرفت که مشکلات زیادی گریبانگیر مردم و دانشمندان ایران بود.از مشکلات عمده عصر خواجه نصیر طوسی حملات مغول و تسلط متصعبانی بود که با ظهور دانشمندانی مانند او مخالف بودند.

خدمات و اقدامات خواجه نصیرالدین طوسی
کتابخانه چهارصد هزار جلدی خواجه نصیر از امکانات بزرگ و دست نیافتنی رصدخانه مراغه، کتابخانه آن بودکه در تمام کتابهای تاریخی، به مخزن چهارصد هزار جلدی آن اشاره کرده اند.
تاسیس رصدخانه مراغه به دستور وی عملیات ساخت رصد خانه ای با شکوه در مراغه رقم خورد.این رصدخانه روی تپه‌ ای در غرب مراغه در نزدیکی دو روستا به نام‌ های طالب‌ خان و حاجی‌ کرد قرار داشته‌ است که دریاچه ارومیه را می‌توان از دور دست از آنجا دید.

کتاب هاو آثار علمی خواجه نصیر الدین طوسی

خواجه نصیرالدین طوسی بیش از ۱۸۰ کتاب و رساله علمی در موضوعات متفاوت نوشته است.

 

مجتمع کامپیوتر یک دو سه  پنجم اسفند روز مهندس بر همه مهندسان ایران زمین تبریک عرض می نماید.

شکوفایی تمدن بشر، برآیند ایده های مهندسین تلاشگر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *