معرفی گجت ها

سود کمتر اپل نسبت به رقبا؛ قیمت قطعات هوم پاد مشخص شد

مواد خامی که اپل بخواهد با آن ها یک واحد هوم پاد تولید کند تقریبا ۲۱۶ دلار قیمت دارند و این در حالی است که به گفته TechInsights، شرکت ساکن کوپرتینو دستگاه را با قیمت ۳۴۹ دلار می فروشد.

میکروفون ها، توییتر، ووفر و چیپ های مدیریت انرژی تقریبا ۵۸ دلار قیمت دارند در حالی که قطعات کوچکتر مثل سیستم نورپردازی که برای سیری و دیگر انیمیشن ها استفاده می شود به تنهایی ۶۰ دلار قیمت دارد. چیپ A8 هم که قابلیت های سیری، آگاهی دستگاه از محیط اطراف، تنظیم صدا و دیگر ویژگی های هوشمند را به عهده دارد حدودا ۲۵ دلار است.

TechInsights معتقد است که بدنه دستگاه و دیگر قطعات ظاهری هم ۲۵ دلار دیگر به قیمت کلی می افزایند و تولید، تست و بسته بندی هم ۱۷.۵ دلار هزینه می برد.

به نظر می رسد که هزینه تمام شده هوم پاد بسیار بالا بوده و اپل قیمت منصفانه تری نسبت به دیگر محصولاتش برای آن در نظر گرفته است. برای مثال، آیفون X که ۱۰۰۰ دلار قیمت دارد، تقریبا ۳۵۷.۵ دلار قیمت قطعاتش بوده و هر آیفون ۸ هم که ۷۰۰ دلار قیمت دارد، با ۲۴۷.۵ دلار تولید می شود.

هوم پاد اپل

از دیگر محصولات اپل که بگذریم، هوم پاد حتی نسبت به اسپیکرهای هوشمند شرکت های دیگر هم حاشیه سود پایین تری دارد. TechInsights می گوید هوم پاد با توجه به هزینه قطعاتش حاشیه سود ۳۸ درصدی دارد در حالی که این رقم برای گوگل هوم و آمازون اکو، به ترتیب برابر با ۶۶ و ۵۶ درصد است. هر دو این اسپیکرها با قطعات ارزان تری ساخته شده اند و هدف اولیه شان کیفیت صدای بالا نیست.

البته هزینه هایی که توسط شرکت هایی نظیر TechInsights ارائه می شود، هزینه های تحقیق و توسعه (R&D)، تولید نرم افزار و دیگر هزینه های مرتبط در ساخت یک محصول را در نظر نمی گیرد و صرفا هزینه قطعات خام را می گوید. بنابراین نمی توان با استناد به این ارقام، سود مشخصی تعیین کرد.

تیم کوک، مدیرعامل اپل در سال ۲۰۱۵ با اشاره به این آمار گفته بود آن ها با واقعیت بسیار فاصله دارند و حتی یک بار هم ندیده که یکی از این اعداد به رقم نهایی تولید یک محصول حتی نزدیک هم باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *